L’unité de la culture européenne

Causerie no 2 [Sur The Criterion]

par T.S. Eliot
2009, in La Revue des revues n° 43

T.S. Eliot et The Criterion

En 1946, T.S Eliot prononça trois causeries radiophoniques sous le titre l’Unité de la culture européenne, dans le cadre du programme allemand de la radio londonienne. Dans sa deuxième causerie, T.S. Eliot revient sur l’histoire de la revue qu’il a fondée en 1922, The Criterion : outre la volonté d’accueillir ce qu’il y avait de meilleur dans les diverses littératures, le projet était animé par l’idée de tisser un réseau européen de revues indépendantes, nécessaires à la circulation d’idées neuves, au renouvellement et à l’enrichissement des littératures nationales. Eliot dresse un constat d’échec de son entreprise : fermeture des frontières, crispation politique et économique, dispersion ou disparition des auteurs ont obscurci les années 30. En 1939, The Criterion, éloignée de l’idéal qui la portait, s’arrête.
Pourtant, dans cette allocution, TS Eliot réaffirme qu’il est possible de définir et de faire vivre les éléments communs de cette culture européenne.

TS Eliot and The Criterion

In 1946, T.S. Eliot gave three talks entitled Unity of European Culture as part of the German-language program of Radio London. In the second of these addresses, he elaborated upon the history of the journal he founded in 1922, The Criterion. He explained that apart from being intended to assemble the best examples of literatures of all kinds, the aim was also to establish a European network of independent journals, a condition that he saw as necessary to the circulation of new ideas, and to the renewal and strengthening of various national literatures. Eliot ends up concluding that this project was a failure for a number of reasons, however: the closing down of national borders in the dark years of the thirties, political and economic tensions, and a number of authors who were either dispersed around the globe or else disappeared entirely. The Criterion is then finally consigned to history in 1939, a long way from having achieved what it had set out to do. Nonetheless, during this talk, T.S. Eliot reaffirms his belief that it is still possible to define the common elements of European culture and to let them grow.


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